Τι άλλαξε στις digital διαφημίσεις το 2021 – 2022

διαφήμιση σε Facebook google 2021 2022

Το 2021 ήταν μια χρονιά ορόσημο για τις digital διαφημίσεις. Είτε μιλάμε για το facebook/instagram είτε μιλάμε για το google που είναι οι μεγαλύτερες online πλατφόρμες διαφήμισης , οι αλλαγές ήταν τεράστιες .

Επιγραμματικά οι κύριες αλλαγές είναι οι παρακάτω:

Τι είναι τα λεγόμενα “data” και τι τα χρειάζεται το google και το facebook

Facebook data and google data

Είτε μιλάμε για το google είτε μιλάμε για το facebook / instagram και τη διαφήμιση σε αυτά, πάντα μιλάμε για αλγορίθμους οι οποίοι για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά χρειάζονται δεδομένα. Τι δεδομένα όμως χρειάζονται;

Το Facebook είχε το 2020 κατ’ ομολογία τον πιο προηγμένο αλγόριθμο για διαφήμιση. Για να καταλάβετε πόσο προηγμένος ήταν ο αλγόριθμος , η οδηγία προς τους διαφημιστές ήταν : ” Σπαταλήστε ένα αρκετά μεγάλο ποσό για να εκπαιδευτεί ο αλγόριθμος με το τι πελάτες αλληλεπιδρούν και αγοράζουν από την επιχείρηση σας χωρίς να θέσετε κάποια στόχευση παρά μόνο τον στόχο σας.” .

Ο αλγόριθμος έκανε τα πάντα και αυτό που χρειαζόταν από τους διαφημιστές ήταν ένα μέτριο προς καλό δημιουργικό, η σωστή εγκατάσταση του pixel (που ήταν εύκολο) και η γνώση για την χρήση της πλατφόρμας.

Η δουλειά όλων ήταν εύκολη και οι πωλήσεις για τα e-shop τεράστιες όπως και τα κέρδη για το Facebook.

Σκεφτείτε πολύ απλά ότι το Facebook γνώριζε ανάλογα με τα like που πατούσε κάποιος και τις σελίδες που ακολουθούσε αλλά και τις ιστοσελίδες στις οποίες μπήκε , το τι ήθελε να αγοράσει!

Κάπως έτσι με την χρήση του διαφημιστικού αλγορίθμου Facebook επηρεάστηκε το κοινό κατα το Brexit αλλά και στις Αμερικανικές εκλογές με τη εκλογή του προέδρου Trump. Ήταν τέτοια η δύναμη του αλγορίθμου έχοντας πρόσβαση σε όλα τα προσωπικά δεδομένα, που η χρήση του μπορούσε να πετύχει απίστευτα αποτελέσματα.

Δείτε ένα ενδιαφέρον video που εξηγεί πολλά από τα παραπάνω σε σχέση με τις εκλογές.

Μείωση Data λόγο Apple στο Facebook

Το 2021 και για την ακρίβεια από τον Φεβρουάριο και έπειτα η Αpple σταμάτησε να κοινοποιεί τα προσωπικά δεδομένα στο Facebook χωρίς τη συγκατάθεση του χρήστη. Φυσικά αυτό έγινε για λόγους συμφέροντος της εταιρείας αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.

Αυτό που έγινε στην πραγματικότητα ήταν ο περιορισμός των δεδομένων του Facebook σε τέτοιο μεγάλο βαθμό που άρχισε να χάνει τη δύναμη του.

Αυτό που θα σκεφτεί κάποιος αρχικά είναι ότι “οκ υπάρχουν αρκετά δεδομένα από τις άλλες εταιρείες δεν είναι τόσο σημαντικό” .

Και όμως είναι πάρα πολύ σημαντική η κίνηση της Apple καθώς κατα πρώτον το μερίδιο στην αγορά της είναι τεράστιο και κατα δεύτερο οι χρήστες που έχουν στην κατοχή τους iphone και ipad είναι οι χρήστες που πραγματοποιούν αγορές online περισσότερο και με μεγαλύτερα ποσά.

Facebook & apple data

Το πλήγμα ήταν μεγάλο και οι αποδόσεις από το x10 άρχισαν να πέφτουν μέσα σε 2-3 μήνες στο x7.

Το ίδιο φυσικά επηρέασε και το google αν και όχι τόσο πολύ καθώς το google έχει τον δικό του browser αλλά και έναν άλλο τρόπο διαφήμισης. Τέλος στο google ο χρήστης αναζητά κάτι που θέλει και τις περισσότερες φορές είναι ήδη συνδεδεμένος στον λογαριασμό του . Έτσι οι προθέσεις του φαίνονται ξεκάθαρα στον αλγόριθμο.

Μείωση Data λόγω των προσωπικών δεδομένων

Ένα μεγάλο πλήγμα ακόμη είναι ότι πλέον στα περισσότερα site γίνεται πιο σωστά η κοινοποίηση των προσωπικών ή η μη κοινοποίηση δεδομένων. Εάν έχετε ακούσει το λεγόμενο GDPR αν και ο όρος αφορά το πλήθος των κανόνων που πρέπει να διέπει μια επιχείρηση.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε συνδυασμό με την παραπάνω κίνηση της Apple σε ακόμη μεγαλύτερη μείωση της αποτελεσματικότητας των αλγορίθμων αλλά και αφαίρεση στοιχείων από την στόχευση ενδιαφέροντος.

Δημιουργία Api Πλατφώρμας στο Facebook

Facebook api

Για να μπορέσει το Facebook που επλήγη παραπάνω να ανταπεξέλθει από την έλλειψη data δημιουργήθηκε το Facebook Api έτσι ώστε να στέλνει ο server του site / e-shop συμβάντα αντί να περνάνε αυτά απο τον browser του κινητού σας.

Το api ακόμα και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε ανάπτυξη αλλά δεν φαίνετε να μπορούν να εξάγουν το πλήθος των δεδομένων που χρειάζεται για να γινει το ιδιο αποτελεσματικός ο αλγόριθμος με παλαιότερα.

Μεγάλη αύξηση το διαφημιστικού κόστους

Η πανδημία (δημιουργία 1000% νέων e-shop) σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω αύξησαν το διαφημιστικό κόστος.

Εάν μια μικρή επιχείριση δαπανούσε 800 ευρώ τον μήνα στο Facebook και 800 ευρώ στο google και ήταν κερδοφόρα μέσω των διαφημίσεων της , τα πολλά νέα e-shop που δημιουργήθηκαν σε συνδιασμό με τις κακές αποδόσεις (οι διαφημιζόμενοι πιστεψαν οτι θα πρέπει να επενδύσουν μεγαλύτερο ποσό) είχε ως αποτέλεσμα το κόστος της διαφήμισης να γίνει πάρα πολύ υψηλό.

Πλέον το ελάχιστο budget που συνιστούμε σε Facebook και google ειναι 1500 ευρώ ανα πλατφόρμα έτσι ώστε να υπάρχει αποτέλεσμα σημαντικό και οποιοδήποτε e-shop να ειναι βιώσιμο.

Αύξηση της ποιότητας εικαστικών των διαφημίσεων

Λόγο της πανδημίας και του αυξανόμενου ανταγωνισμού όλες οι εταιρείες επένδυσαν στο web. Οι μεγάλες εταιρείες επένδυσαν ακόμα περισσότερο!

Οι εικόνες των διαφημίσεων και γενικότερα τα δημιουργικά αυτών δεν αρκούν να είναι απλά καλά. Πλέον δεν αρκούν εικόνες από το κινητό αλλά επαγγελματική φωτογράφιση στο e-shop και στην ιστοσελίδα σας. Η σωστή φωτογράφιση και τα επαγγελματικά video δεν ειναι πλέον κάτι που θα ειναι έξτρα για ένα e-shop αλλά κάτι το οποίο ειναι αναμενόμενο απο τους πελάτες και ενα standard στην αγορά.

Το 2019 αρκούσαν απλές φωτογραφίες για να τραβήξουν την προσοχή του χρήστη, σήμερα τα video είναι ένα must στις ads campaigns και η ποιότητα αυτών ειναι αυτή που θα κάνει την διαφορά.

Εννοείτε ότι τα παραπάνω έχουν κόστος για την εταιρεία ή τον επαγγελματία.

Τι πρέπει να κάνουμε για να πετύχουμε στις διαφημίσεις μας;

ads Facebook google

Όλα όσα αναφέραμε παραπάνω έχουν κάνει δυσκολότερο τον χώρο στο e-commerce. Είναι πολλές φορές πιο δύσκολος ο χώρος για τους νεοεισερχόμενους σε αυτόν καθώς δεν έχουν ούτε το πελατολόγιο, ούτε το απαραίτητο awareness ούτε την απαραίτητη γνώση.

Η υπομονή

Το πρώτο πράγμα που απαιτείτε σε ένα νέο e-shop ή ιστοσελίδα ειναι η υπομονή. Πρέπει να υπάρχει υπομονή για το αποτέλεσμα καθώς τα πρώτα πραγματικά αποτελέσματα θα έρθουν (αυτό ειναι ανάλογο και με το προϊόν) μετά απο 1 με 1.5 χρόνο. Αυτό που λέω συνήθως σε νέους πελάτες ειναι ότι εάν το e-shop σας δεν ειναι ζημιογώνο τον πρώτο χρόνο τότε θα πρέπει να είστε ευχαριστημένοι.

Με όλα τα παραπάνω θα πρέπει να κατανοήσει κάποιος ότι εκτός από υπομονή απαιτείτε και αρκετό budget να δαπανηθεί.

Πρέπει να υπάρχει υπομονή στις διαφημίσεις έτσι ώστε για να κριθούν να υπάρχει ικανός αριθμός ημερών που αυτές τρέχουν για να αξιολογηθούν τα αποτελέσματα τους

Η συνέπεια

Κάτι άλλο σημαντικό που πρέπει να έχει ο επιχειρηματίας ή η εταιρεία είναι η συνέπεια στις πράξεις, τις διαδικασίες και στη διαφήμιση. Είναι ακόμα πιο δύσκολο να υπάρχει συνέπεια λόγο το ότι αρχικά το e-shop δεν θα παράγει κέρδος. Η συνέπεια μαζί με την υπομονή θα οδηγήσουν τελικά στο κέρδος.

Η διαφήμιση δεν θα πρέπει ποτέ να σταματάει ολοκληρωτικά (μπορεί να μειώνεται ανάλογα με την περίοδο) και θα πρέπει ανάλογα με την περίοδο να αλλάζουν τα δημιουργικά και οι στοχεύσεις.

Η δημιουργικότητα

Η δημιουργικότητα σε οποιαδήποτε διαφήμιση και σε οποιοδήποτε έκφανση της ιστοσελίδας και του e-shop σας ειναι σημαντική. Δεν πρέπει να κάνετε ότι οι άλλοι αλλά πρέπει να διαφέρετε και να είστε ένα βήμα μπροστά. Φυσικά κάτι τέτοιο ειναι πολύ δύσκολο και απαιτεί ώρες σκέψης.

Ένας γενικός κανόνας είναι μην προσπαθείτε να πουλήσετε τα προϊόντα σας μέσω της διαφήμισης αλλά να λύσετε το πρόβλημα του πελάτη.

Δείτε σε ένα παλαιότερο άρθρο γιατί ένα e-shop ή μια διαφήμιση μπορεί να μην πουλάνε προϊόντα σας.

Είναι πολύ σημαντικό να είστε μπροστά από τους ανταγωνιστές σας όταν μιλάμε για διαφήμιση. Εάν δεν έχετε το budget για να τους ξεπεράσετε σκεφτείτε πιο δημιουργικούς τρόπους για να το πετύχετε! Τέλος διαβάζοντας όλα τα παραπάνω πρέπει να καταλάβατε ότι δεν πρέπει να εξαρτάστε από μόνο ένα κανάλι διαφήμισης είτε αυτό λέγεται skroutz είτε Facebook είτε google γιατί μπορεί κάποιο απο αυτά ξαφνικά να μην έχει την παλαιότερη απόδοση για λόγους που δεν θα μπορείτε να ελέγξετε εσείς.

Αφήστε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πρόσφατα άρθρα

Δωρεάν EBOOK από τη Web-Mate για το Τοπικό Μάρκετινγκ