Πως να δημιουργήσετε σωστές κατηγορίες προϊόντων στο e-shop σας – Σωστή Κατηγοριοποίηση

κατηγορίες προϊόντων κατηγοριοποίηση

Πόσο φοβερό είναι να αναζητήσετε μέσα από τις κατηγορίες προϊόντων ένα προϊόν σε κάποιο eshop και να βρείτε γρήγορα αυτό που ψάχνετε και να μπορείτε εύκολα & γρήγορα να πραγματοποιήσετε μια αγορά;

Αντίθετα, πόσο απογοητευτικό είναι να κάνετε κλικ σε όλο το e-shop προτού να πιστέψετε ότι έχετε βρει το “σωστό” προϊόν, μόνο για να ανακαλύψετε ότι πρέπει να κάνετε κλικ περίπου εκατό φορές – ή χειρότερα και τελικά να μην μπορείτε να το βρείτε σε όλο το ηλεκτρονικό κατάστημα που περιηγείστε ;

Οι ιστοσελίδες τύπου e-commerce δηλαδή τα λεγόμενα e-shop πρέπει να έχουν αυξημένο UX (user experience) έτσι ώστε να είναι επιτυχημένα. Ένα μεγάλο μέρος του UX (εμπειρία χρήστη) ιστότοπων ηλεκτρονικού εμπορίου έγκειται στη σωστή κατηγοριοποίηση των προϊόντων σας. Εάν μπορέσετε να έχετε σωστές κατηγορίες για τα προϊόντα σας, θα έχετε ένα υπέροχο UX… και φυσικά περισσότερες πωλήσεις!

ΠΩΣ ΝΑ ΦΤΙΑΞΕΤΕ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΟ ESHOP ΣΑΣ

Κατηγορίες eshop προϊόντων

Πρώτου μιλήσουμε για κανόνες και τεχνικές, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να δείτε ποια είναι τα προϊόντα σας. Ποια είναι τα προϊόντα σας που θέλετε να έχετε στο e-shop σας.

1)Αποφύγετε την υπερ κατηγοριοποίηση!

Πάρα πολλές κατηγορίες, κατηγορίες με κρυπτογραφημένες λέξεις, κατηγορίες με σχεδόν καθόλου προϊόντα σε αυτά – όλα αυτά θα προκαλέσουν σύγχυση και απογοήτευση για τους αγοραστές και θα μπορούσαν σίγουρα να τους αποτρέψουν από την αγορά από εσάς.

Πολύ σημαντικό για τη σωστή κατηγοριοποίηση είναι η χρήση των φίλτρων

Υπάρχει μια τάση μεταξύ των e-shop, αντί να αφιερώνουν χρόνο να κατηγοριοποιήσουν με ακρίβεια, να υποκατηγοριοποιούν (δηλαδή να κάνουν υποκατηγορίες στις κατηγορίες σε μεγάλο βαθμό) και να φιλτράρουν προϊόντα, αντί να ρίξουν πράγματα στον ιστότοπο ως κατηγορία. Αλλά δεν πρέπει όλα να είναι μια δική τους κατηγορία.
Θυμηθείτε αυτό: τα φίλτρα πρέπει να είναι ο φίλος σας.

Κατηγορία ή Φίλτρο;

Οι κατηγορίες προϊόντων είναι οι κύριοι διαφοροποιητές προϊόντων σας. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι πουλάτε γυναικεία ρούχα στο διαδίκτυο. Οι κατηγορίες σας μπορεί να είναι οι εξής:

  • Tops
  • Πουλόβερ
  • Παντελόνια
  • Φορέματα
  • Jackets
  • Αξεσουάρ

Ίσως να τα είχατε οργανωμένα με στυλ ρούχων:

  • Business
  • Καθημερινά
  • Αθλητικά
  • Επίσημα

Ή, ίσως να χωρίζονται ανά τύπο πελάτη:

  • Juniors
  • Petites
  • Misses
  • Plus Size

Είναι σημαντικό να προσδιορίσετε τις κατηγορίες προϊόντων σας με βάση την persona που στοχεύετε ως πελάτη.

Εδώ θα μου πείτε οι πάντες είναι πιθανοί πελάτες μου. Και θα σας απαντήσω όπως απαντάω σε ότι αφορά τις διαφημίσεις . Όλοι μπορεί να είναι πελάτες σας αλλά αξίζει να δαπανάτε διαφημιστικό κόστος σε όλους ; Όλοι οι τύποι πελατών θα σας φέρουν το ίδιο αποτέλεσμα ή κάποιοι μεγαλύτερο;

Φίλτρα

φίλτρα προϊόντων κατηγορίες

Τα φίλτρα σας επιτρέπουν να περιορίσετε τα στοιχεία σε μια συγκεκριμένη κατηγορία με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ας υποθέσουμε ότι στο κατάστημα ηλεκτρονικού εμπορίου γυναικείων ενδυμάτων πουλάτε μια σειρά από tops, όπως τοπάκια, μπλουζάκια με γραφικά, henleys και μπλουζάκια. Αυτά δεν πρέπει να είναι κατηγορίες. Αντίθετα, πρέπει να είναι φίλτρα στην ευρύτερη κατηγορία Tops που αναφέραμε παραπάνω.

Ένας χρήστης μπορεί να επιλέξει μόνο μία κατηγορία προϊόντων κάθε φορά, οπότε αν αναζητούν μπλούζες και γραφικά μπλουζάκια, δεν θέλετε να τους αναγκάσετε να κάνουν κλικ για να φτάσουν και στα δύο. Τα φίλτρα δεν είναι αμοιβαία αποκλειστικά. Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν έναν αριθμό φίλτρων και να τα συνδυάσουν για να δουν περισσότερα από τα προϊόντα που αναζητούν. Δηλαδή μπορεί να επιλέξω 2 από τις 5 επιλογές φίλτρων και να δω αυτό που με ενδιαφέρει.

Διαγράψτε κατηγορίες

Εάν έχετε έναν μικρό αριθμό προϊόντων κάτω από μια συγκεκριμένη κατηγορία (σε σύγκριση με τα άλλα σας), αυτό θα σας ειδοποιήσει ότι ενδέχεται να μην χρειάζεστε καθόλου αυτήν την κατηγορία.

Μπορείτε να κάνετε το λεγόμενο shared test: Εάν τα χαρακτηριστικά των προϊόντων είναι τα ίδια μεταξύ των διαφορετικών τύπων προϊόντων, τότε το σύνολο τύπων προϊόντων θα πρέπει (συνήθως) να εφαρμοστεί ως φίλτρα.

2) Γνωρίστε τον υποψήφιο πελάτη σας!

Οι ιστότοποι ηλεκτρονικού εμπορίου αφορούν το UX. Το πόσο καλά (ή κακά) κατηγοριοποιείτε τα προϊόντα σας θα καθορίσει πόσο καιρό θα παραμείνει ένας χρήστης στον ιστότοπό σας και εάν θα καταλήξουν να σφραγίσουν τη συμφωνία με μια αγορά.

Η γνώση του πελάτη-στόχου σας θα σας δώσει καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο δομής των κατηγοριών σας, επειδή θα γνωρίζετε ακριβώς τι ψάχνουν και τους όρους που χρησιμοποιούν για να το περιγράψουν.

Μιλώντας για αυτό, φροντίστε να κατηγοριοποιήσετε προϊόντα για το e-shop σας με βάση τους όρους που χρησιμοποιούν οι πελάτες σας. Αυτός μπορεί να μην είναι ο σωστός ή τεχνικός όρος που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία σας, αλλά ποιος νοιάζεται; Εάν δεν είναι ο όρος που χρησιμοποιεί η αγορά-στόχος σας, θα χάσετε πελάτες.

Και τέλος, λάβετε υπόψη, όσο περισσότερες σελίδες πρέπει να επισκεφτεί ο χρήστης, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να αγοράσει. Μια δημοφιλής πρόταση είναι να ακολουθήσετε τον Κανόνα του 3: Μην κάνετε τους χρήστες να κάνουν κλικ περισσότερες από τρεις φορές για να φτάσουν στα προϊόντα που θέλουν

3) Χρησιμοποιήστε τα analytics

Κανείς δεν μπορεί να σας δώσει την χρήση συνταγή για μια επιτυχημένη κατηγοριοποίηση. Δεν υπάρχει ο σωστός κανόνας για να δημιουργήσετε σωστά τις κατηγορίες προϊόντων για το e-shop σας

Το όμορφο πράγμα για τους ιστότοπους, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις καμπάνιες του AdWords, κ.λπ. είναι ότι τίποτα δεν υποχρεούται να μείνει σταθερό αλλά μπορεί να αλλάζει συνεχώς. Μπορείτε πάντα να τροποποιήσετε, να αλλάξετε ή να αλλάξετε εντελώς την πορεία και φυσικά τις κατηγορίες των προϊόντων σας!

Ο καλύτερος τρόπος για να μάθετε αν ο τρέχων τρόπος είναι και ο σωστός να κάνετε τα πράγματα, είναι να χρησιμοποιήσετε τα analytics. (συνήθως το google analytics)

Θα δείτε (μεταξύ άλλων) πόσους επισκέπτες λαμβάνετε, τι κλικ κάνουν οι άνθρωποι, πόσο καιρό μένουν σε κάθε σελίδα και αν αγοράζουν από εσάς ή όχι. Εάν σε μια κατηγορία προϊόντων έχετε καθόλου αγορές για έναν χρόνο ή πολύ μικρές μήπως πάει κάτι λάθος; Εάν σε κατηγορίες προϊόντων οι χρήστες δεν κάθονται καθόλου και αμέσως φεύγουν σε άλλη;

Έτσι θα μπορέσετε να κατηγοριοποιήσετε σωστά τα προϊόντα σας αλλά και να αλλάξετε κομμάτια της ιστοσελίδας σας.

Η κατασκευή ενός e-shop είναι μια συνεχής διαδικασία βελτίωσης και δεν σταματάει με το που τελειώνουμε την κατασκευή του.

Σωστές αποφάσεις ή αποφάσεις που έχουν νόημα παίρνονται μόνο μετά από ανάλυση δεδομένων. Εάν θέλετε να λάβετε τη σωστή απόφαση για την κατάργηση ή πρόσθεση κατηγορίας ή φίλτρου τότε θα πρέπει να έχετε μεγάλο όγκο δεδομένων που να συνηγορούν προς αυτή την απόφαση.

Το τι χρειάζεται ένα e-shop το έχουμε περιγράψει σε ένα προηγούμενο άρθρο μας και το παρομοιάσαμε με την φροντίδα μιας ορχιδέας.

Μια διαφορετική προσέγγιση κατηγοριοποίησης – Card Sorting

card sorting

Η πιο σωστή ίσως τεχνική κατηγοριοποίησης που δεν αναιρεί όμως όλα τα παραπάνω είναι αυτή του card sorting.

Με λίγα λόγια με αυτή την τεχνική αφήνουμε τους υποψήφιους πελάτες μας να μας πούνε τι περιμένουν από εμάς στο θέμα της κατηγοριοποίησης, πράγμα το οποίο φυσικά είναι και το πιο σωστό αφού γι’ αυτούς γίνεται η δημιουργία για τις κατηγορίες προϊόντων!

Μερικά ενδιαφέροντα links που περιγράφουν την διαδικασία είναι τα παρακάτω:

https://uxdesign.cc/card-sorting-what-how-the-perks-29f6cb020270

https://www.smashingmagazine.com/2014/10/improving-information-architecture-card-sorting-beginners-guide/

Κατά την άποψη μας αυτή είναι η πιο σωστή μέθοδος αλλά συνήθως σε μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι δύσκολο λόγο χρόνου και πόρων να υλοποιηθεί.

Πιστεύουμε ότι ένα από τα πιο βασικά κομμάτια του e-shop σας είναι αυτό της κατηγοριοποίησης των προϊόντων και ίσως θα έπρεπε να επενδύσετε κάποια χρήματα μόνο και μόνο σε αυτό.

Μήπως ήρθη η ώρα για αναδιοργάνωση των κατηγοριών σας;

Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω είστε έτοιμοι σε κάποιο βαθμό να κατηγοριοποιήσετε τα προϊόντα σας και να ξεκινήσετε με την δημιουργία του e-shop σας ή εφόσον έχετε ένα έτοιμο e-shop να αλλάξετε τις κατηγορίες προϊόντων του προς το καλύτερο!

Αφήστε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Πρόσφατα άρθρα

Δωρεάν EBOOK από τη Web-Mate για το Τοπικό Μάρκετινγκ